Po¿egnanie Starego Roku - 31.12.2013

Homilia ks. Proboszcza na zakoñczenie starego roku

"Na pocz±tku by³o S³owo, a S³owo by³o u Boga i Bogiem by³o S³owo.
Ono by³o na pocz±tku u Boga. Wszystko przez Nie siê sta³o,
a bez Niego nic siê nie sta³o, co siê sta³o.
W Nim by³o ¿ycie, a ¿ycie by³o ¶wiat³o¶ci± ludzi,
a ¶wiat³o¶æ w ciemno¶ci ¶wieci i ciemno¶æ jej nie ogarnê³a".
(J 1,1-5).

W ostatni dzieñ starego roku liturgia Ko¶cio³a zachêca nas do wys³uchania prologu z Ewangelii ¦wiêtego Jana. Aposto³ przekaza³ nam naukê o misterium wcielenia. Dla ka¿dego chrze¶cijanina wcielenie Syna Bo¿ego staje siê ¼ród³em wszelkiej ³aski, prawdy i mi³o¶ci o tym, kim jestem i kim byæ powinien.

Oto znów up³yn±³ nam jeden rok ¿ycia. W ten ostatni dzieñ starego roku spotykamy siê tu, w ¶wi±tyni, aby stan±æ w prawdzie o tym, kim jestem i kim byæ powinienem oraz kim jest dla mnie Chrystus.

W li¶cie apostolskim "Porta fidei", og³aszaj±cym Rok Wiary, papie¿ Benedykt XVI pisze o g³êbokim kryzysie wiary, który "dotkn±³ wielu ludzi" (PF 2). Niew±tpliwie o takim kryzysie wiary mo¿emy mówiæ równie¿ w Polsce. Z pewno¶ci± u podstaw tego kryzysu le¿y m.in. powszechny relatywizm, odrzucaj±cy istnienie warto¶ci absolutnych. Prowadzi on do przekonania o równo¶ci wszystkich religii czy systemów moralnych, a w konsekwencji do porzucenia chrze¶cijañstwa. Sprzyja temu do¶æ powszechne dzi¶, tak¿e w naszym kraju, negatywne nastawienie do chrze¶cijañstwa, a nawet otwarta walka z nim.

W koñcz±cym siê roku wiary dziêkujemy dzi¶ Bogu za dar chrztu ¶wiêtego 12 (dwana¶ciorga) dzieci. Wra¿am wdziêczno¶æ i rado¶æ, ¿e tak wielu rodziców pragnie, aby ten sakrament by³ udzielany w ³±czno¶ci z niedzieln± msz± ¶w. Pro¶ba o udzielenie chrztu we wspólnocie parafialnej to wyraz pragnienia rodziców, aby przekazaæ przysz³ym pokoleniom wiarê w Boga.

Natomiast sakramentalny zwi±zek ma³¿eñski w naszej parafii zawar³o 5 par. ¬ród³em mi³o¶ci ma³¿eñskiej jest sam Bóg, a ma³¿onkowie maj± obowi±zek dawaæ ¶wiadectwo Mi³o¶ci swoim ¿yciem w chwilach radosnych i okresach próby.

W kontek¶cie tych dwóch sakramentów warto spojrzeæ dzi¶ na zagro¿enie dla wiary oraz chrze¶cijañskiej rodziny, jakie ze niesie sob± ideologia gender.

Genderyzm promuje zasady ca³kowicie sprzeczne z rzeczywisto¶ci± i tradycyjnym pojmowaniem natury cz³owieka. Twierdzi, ¿e p³eæ ma charakter jedynie kulturowy, z biegiem czasu mo¿na j± sobie wybraæ.

Genderyzm krytykuje i kpi z tradycyjnego modelu ma³¿eñstwa i rodziny, uwa¿anego za zagro¿enie dla rozwoju i wolno¶ci cz³owieka - dlatego z tak± zajad³o¶ci± atakuj± rodzinê i Ko¶ció³. Jeste¶my tak¿e ¶wiadkami nieustannego medialnego ataku na kap³añstwo i celibat. Zrêcznie przedstawia siê pojedyncze upadki ksiê¿y i ich wyst±pienia w mediach jako dotycz±ce ca³ego duchowieñstwa w Polsce. Nag³a¶nianie s± sprawy pedofilskie z udzia³em ksiê¿y, ale w taki sposób, aby pokazaæ, jakoby wszyscy kap³ani byli w to zamieszani - po to tylko, aby podwa¿yæ autorytet Ko¶cio³a, a tym samym pozbyæ siê stró¿a moralno¶ci i tradycji.

W sumie genderyzm to nic innego jak kolejna wersja ludzkiej pychy, charakteryzuj±ca siê powszechnym i totalnym buntem cz³owieka wobec Boga. Polega na tym, ¿e cz³owiekowi zdaje siê, i¿ bezkarnie mo¿e staæ siê równy Bogu.

Jak ludzie wierz±cy pamiêtajmy na s³owa Chrystusa: moce piekielne Go (czyli Ko¶cio³a) nie zwyci꿱! Dlatego nie lêkamy siê - zawierzmy Chrystusowi - ON JEST NASZYM PANEM I ZWYCIÊZC¡ PIEK£¡ I SZATANA!

Nie pozwólmy tak¿e, by ludzie zaburzeni ideologicznie i seksualnie mieli wp³yw na edukacjê naszych dzieci. Musimy te¿ g³o¶no mówiæ, i¿ wychowywanie wbrew przekonaniom rodziców jest przestêpstwem, które pañstwo ma obowi±zek ¶cigaæ i karaæ. Trzeba tak¿e interesowaæ siê tym czego uczyæ bêd± dzieci - m³odzie¿ od najm³odszych lat. Nie dajmy siê wci±gniêæ w nowomowê, jakoby to Ko¶ció³ by³ zagro¿eniem dla wolno¶ci. Trzeba tak¿e interesowaæ siê tym co dziecko ogl±da, s³ucha, czyta.

Wyznaj±c nasz± wiarê, mówimy: Wierzê "w Jezusa Chrystusa, Syna Jego Jedynego, Pana naszego, który siê pocz±³ z Ducha ¦wiêtego, narodzi³ siê z Maryi Panny". Tak mówimy, ale czy zawsze jest to nasze osobiste wyznanie.

Dlatego warto i trzeba dzisiaj pod tym k±tem spojrzeæ na miniony czas i przyjrzeæ siê:

  1. mojej modlitwie - ile czasu po¶wiêcam na rozmowê z Bogiem?
  2. mojemu uczestnictwu we mszy ¶w. - czy nie lekcewa¿ê niedzielnej mszy ¶w.? czy nam poczucie grzechu, gdy J± opuszczam?;
  3. moim wypowiedziom, s³owom - jak odnoszê siê do bli¼nich?, czy ich nie przeklinam?
  4. moim zachowaniom - czy uznajê i zachowujê przykazania Bo¿e, ko¶cielne? Czy noszê medalik znak mojej wiary?
  5. moim relacjom z rodzin±, z s±siadami - czy ¿yje w zgodzie z nimi?

W koñcz±cym siê roku WIARY z naszej wspólnoty parafialnej do wieczno¶ci odesz³o 9 osób, które odprowadzili¶my na nasz cmentarz parafialny (W tym roku po¿egnali¶my tak¿e ks. Józefa Bakalarza, ks. Stanis³awa K³óska). Cmentarz jest miejscem ciszy, modlitwy i zadumy. Wierni, których Bóg powo³a³ do siebie oczekuj± tutaj na dzieñ zmartwychwstania. Wyra¿am wdziêczno¶æ tym wszystkim, którzy z trosk± my¶l± o naszym cmentarzu oraz z wielk± pieczo³owito¶ci± otaczaj± miejsca pochówku swoich bliskich krewnych; dziêkujê tym wszystkim rodzinom, którzy w tym roku z³o¿y³y ofiarê na utrzymanie cmentarza - dziêki temu mogli¶my bez obawy o brak funduszy utrzymaæ porz±dek na cmentarzu.

Wiêkszo¶æ wydatków jakie ponie¶li¶my w tym roku na utrzymanie cmentarza, posz³o na wywóz ¶mieci. Od momentu wprowadzenia ustawy ¶mieciowej na samo wywiezienie ¶mieci przez pó³ roku wydali¶my a¿ 2 450.00 z³. (a planowali¶my tylko 2 300.00 z³.). W przysz³ym roku je¿eli czêstotliwo¶æ wywozu ¶mieci utrzyma siê na tym samym poziomie bêdziemy zmuszeni zwiêkszyæ koszty na utrzymanie cmentarza.

W naszej parafii istnieje wiele zwyczajów i zasad postêpowania przy pochówku zmar³ych oraz na cmentarzu - jak choæby sposób za³atwiania spraw zwi±zanych z pochówkiem; czy pozyskiwanie funduszy na utrzymanie porz±dku na cmentarzu; czy obowi±zku troski o cmentarz i groby; czy sposób postêpowania przy budowie lub przebudowie grobu i wiele innych. Aby powy¿sze zasady i zwyczaje istniej±ce w naszej parafii by³y JASNE i zgodne z ustaw± o cmentarzach i chowaniu zmar³ych z dnia 31 stycznia 1959 r. (tekst jednolity z 2011 r. Dz. U. Nr 118 poz.687 z p. zm.), zosta³y ujête w REGULAMINIE CMENTARZA PARAFIALNEGO - regulamin ten niczego nowego nie wprowadza lecz reguluje te zasady i zwyczaje, które ju¿ istniej±. Z powy¿szym regulaminem mo¿na siê zapoznaæ na stronie internetowej naszej parafii oraz zostanie on od nowego roku powieszony na tablicy og³oszeñ parafialnych jak i w gablocie cmentarnej.

Wa¿n± spraw± dla naszej parafii jak i ko¶cio³a jest OGRZEWANIE. W tym roku starali¶my siê zorientowaæ w kosztorysach takich inwestycji jak i kosztach utrzymania - czyli eksploatacji ogrzewania ko¶cio³a w sezonie grzewczym. Mamy kilka propozycji - ofert - oto one:

  1. Oferta ogrzewania gazowego - z tym, ¿e kocio³ gazowy (zgodnie z wymogami bezpieczeñstwa ko¶cio³a zabytkowego) musia³by znajdowaæ siê z budynku katechetycznym i byæ po³±czony z ko¶cio³em rurami grzewczymi;
  2. Oferta ogrzewania wiernych foliami grzewczymi - na wzór ogrzewania pod³ogowego - ogrzewanie to ³±czy z wiêkszym poborem pr±du (takie pilota¿owe ogrzewanie mamy w prezbiterium);
  3. Oferta ogrzewania ko¶cio³a za pomoc± tzw. pompy cieplnej - ciep³o potrzebne do ogrzania ko¶cio³a pozyskiwane jest z sond pionowych instalowanych w ziemi.

Koszty wykonania - monta¿u powy¿szych ofert wraz z materia³ami oscyluj± w granicach 100.000 z³.; natomiast koszt utrzymania w sezonie grzewczym od 8.000 do 12.000 z³. Powy¿sze oferty w nastêpnym roku zostan± przedstawione Konserwatorowi Zabytków - gdy¿ od jego decyzji zale¿eæ bêdzie na jak± ofertê - a wiêc, na jaki sposób ogrzewania ko¶cio³a dostaniemy zgodê.

Szacunkowy koszt monta¿u jak i utrzymania podajê do publicznej wiadomo¶ci, aby mieæ ¶wiadomo¶æ, ¿e sprawa ogrzewania ko¶cio³a zabytkowego nie jest tak± prost±, jak by siê to mog³o wydawaæ. Nie zra¿aj±c siê jednak trudno¶ciami chcemy najpierw zgromadziæ ¶rodki pieniê¿ne na powy¿szy cel. Wobec powy¿szego w nastêpnym roku sk³adki gospodarcze jak indywidualne ofiary w kopertach od rodzin lub wp³acane bezpo¶rednio na konto bêd± zbierane na ten w³a¶nie cel. Zwracam siê wiêc z pro¶b± o ofiarno¶æ na cen cel, a zw³aszcza o ofiarno¶æ indywidualn± od rodzin.

W roku wiary:

  1. uroczy¶cie z udzia³em ks. Biskupa Ordynariusza Andrzeja zakoñczyli¶my Peregrynacjê Obrazu Matki Bo¿ej Gosprzydowskiej. Jednym z wielu owoców tej peregrynacji jest nabo¿eñstwo do Matki Bo¿ej Gosprzydowskiej w ka¿d± pierwsz± sobotê miesi±ca.
  2. prze¿ywali¶my wraz z ca³± wspólnot± parafialn± Jubileusz 25-lecia kap³añstwa ks. Marka Prusa. Przy tej okazji wspólnocie ko¶cio³a w Zienbergu, gdzie pracuje ks. Marek oraz ks. Markowi dziêkujemy za z³o¿on± ofiarê z racji Jubileuszu naszego Rodaka, któr± przekazano naszej parafii na remont kuchni w domu katechetycznym w kwocie 5.575 euro.
  3. zosta³ zmodernizowany punkt informacji turystycznej w naszym ko¶ciele oraz zosta³ zamontowany ekran do ¶piewu pie¶ni ko¶cielnych.
  4. przy plebanii wykonano: izolacjê budynku; parking od strony gara¿owej; po³o¿ono kamieñ; zamontowano barierki na schodach wej¶ciowych.

W nastêpnym roku planujemy:

Stan finansów parafii ma dzieñ 31.12.2013:

Stan Finansów Caritas Parafialnej:

Za ka¿d± z³o¿on± ofiarê zarówno na cele parafialne jak i Caritas bardzo dziêkujê. Wiem, ze s³owa w takich sprawach s± zawsze za ma³e by wyraziæ wdziêczno¶æ - dlatego jeszcze raz wszystkim za wszystko sk³adam Bóg zap³aæ.

Na zakoñczenie starego roku szczególne s³owa wdziêczno¶ci kierujê ku:

Ze swej strony pragnê wszystkich przeprosiæ za wszelkie niedoci±gniêcia w s³u¿bie Bo¿ej. Za niew³a¶ciwe s³owo lub gest - przepraszam wszystkich i proszê o wybaczenie.

"Na pocz±tku by³o S³owo
A S³owo by³o u Boga,
I Bogiem by³o S³owo.
S³owo sta³o siê cia³em
I zamieszka³o miêdzy nami."

Amen!